Загальна кількість переглядів сторінки

2,684

Опис досвіду

Вступ
Хто має інформацію, той править світом.
Брехт

Нове  тисячоліття принесло стрімкий розвиток науки і техніки, нові технології, нові горизонти. Що ж найцінніше в наші дні? Відповідь на це питання однозначна - знання і швидкість: швидкість виконання, швидкість сприйняття, швидкість переробки інформації. Сучасне суспільство як ніколи гостро потребує фахівців, що володіють добрими знаннями і умінням запроваджувати їх в життя, молодь творчою, технічно грамотною, здатною добре орієнтуватися в нових технологіях. Перед освітою стоїть проблема - підготувати школярів до життя і професійної діяльності у високоосвіченому середовищі, до можливості здобувати освіту з використанням інформаційних технологій навчання.
Сучасна шкільна освіта, як один з компонентів соціальної системи, орієнтована на розвиток особистості учня в процесі активної пізнавальної діяльності. Головним завданням освіти стає не стільки оволодіння сумою знань, скільки розвиток творчого, самостійного мислення школярів, формування вмінь і навичок самостійного пошуку, аналізу й оцінки інформації. Для вирішення такого завдання, необхідний доступ до значно ширших і різноманітніших джерел інформації, ніж традиційні.
Реалізація цього завдання  неможлива без включення інформаційного
компонента в систему  хімічної освіти.
Звичайно, що ні комп’ютер сам по собі, ні мережа Інтернет не в змозі замінити безпосереднє спілкування учнів з педагогом і між собою. Але доцільне залучення комп’ютерних технологій у процес здобуття хімічної освіти, використання таких можливостей нових інформаційних технологій,  сприятимуть реалізації дидактичних цілей і завдань відповідно до вимог освітнього стандарту.
Дана проблема дозволила сформулювати методичну проблему: «Розвиток абстрактного мислення учнів старшої школи шляхом використання електронних програмових засобів навчання на уроках хімії».

Аналітична частина
1. РОЗВИТОК АБСТРАКТНОГО МИСЛЕННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ
Абстрактне мислення - це один із ступенів процесу пізнання, якому передує чуттєвий ступінь пізнання [7, 11].
Мета чуттєвого пізнання - дати досліджуваний предмет у його безпосередності, наявності, зафіксувати його у вигляді факту чуттєвої наявності. Реалізує цю мету чуттєве пізнання через свої форми: відчуття, сприйняття, уявлення.
У період від 15 до 17-18 років (старший шкільний вік або рання юність), відбувається підготовка особистості до життя дорослої людини, її вибору напрямку діяльності та виконання відповідальних функцій [1]. Для когнітивного розвитку цього віку є формально-логічне, формально-операційне мислення: абстрактне, теоретичне, гіпотетико-дедуктивне мислення, яке не пов’язане із ситуативно-конкретними умовами зовнішнього середовища [2].
У старшокласників відбуваються складні інтелектуальні процеси, зокрема процес сприймання, який є значно складнішим рівнем свого розвитку. У цей період відбувається розвиток розумових здібностей та розширення свідомості буття людини, меж уяви,  суджень та проникливості, що сприяють швидкому накопиченню знань. Розвивається теоретичне мислення, воно дає змогу будувати гіпотези загальних понять, це свідчить про пріоритетний розвиток логічного мислення. В учнів юнацького віку відбувається процес удосконалення володінням такими складними інтелектуальними операціями як аналіз та синтез, теоретичне узагальнення й абстрагування, аргументування та доведення. Центром когнітивного розвитку старшокласників є становлення словесно-логічного мислення, яке надає змогу перейти до вищих рівнів абстрактного мислення, усвідомлено оволодівати логічними операціями .
Отже, особливість формування абстрактно-логічного мислення у старшокласників полягає в спрямуванні дітей на співвідношення гіпотетичного, можливого, реально існуючого та потенційно можливого. Це дає змогу базово переорієнтуватися учням у їх відношенні та можливості до прагнення розкрити реальне в можливому, використовуючи сукупність гіпотез, що вимагають підтвердження.
 2 . ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ З МЕТОЮ АКТИВІЗАЦІЇ РОЗУМОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Будь-яка педагогічна технологія – це інформаційна технологія, так як основу технологічного процесу навчання становить інформація і її рух (перетворення).
На мій погляд, на сьогоднішній день більш перспективними є технології навчання, що використовують комп'ютер -- "комп'ютерні технології».
Вони розвивають ідеї програмованого навчання, відкривають зовсім нові, ще не досліджені технологічні варіанти навчання, пов'язані з унікальними можливостями сучасних комп'ютерів і телекомунікацій [3].
Звичайно, що використання комп'ютера на уроці має бути доцільно і методично обгрунтовано. Не варто використовувати комп'ютер там, де більш ефективні інші засоби навчання. До інформаційних технологій необхідно звертатися лише в тому випадку, якщо вони забезпечують більш високий рівень освітнього процесу в порівнянні з іншими методами навчання [3].
Інформатизація освіти, в першу чергу, має сприяти вирішенню педагогічних проблем.
Комп'ютерна інформаційна технологія - це сукупність методів, форм і засобів впливу на людину в процесі його розвитку. Навчальна технологія будується на фундаменті певного змісту і повинна відповідати йому. Вона передбачає використання адекватних способів представлення комп'ютерної техніки.
Комп'ютерні технології дозволяють досягти якісно більш високого рівня наочності пропонованого матеріалу, значно розширюють можливості включення різноманітних вправ у процесі навчання, пожвавлюють навчальний процес, сприяють підвищенню його динамізму, що, в кінцевому рахунку, веде до досягнення чи не головної мети власне процесуальної сторони навчання - формування позитивного ставлення учнів до матеріалу, що вивчається.
За допомогою комп'ютера з'являється можливість розвитку критичного мислення, тобто вдосконалюються вміння, пов'язані з витяганням, переробкою і засвоєнням інформації [ 8, 9, 10].
Саме нова техніка дає можливість максимально використовувати час навчання. В цьому вбачається, перш за все, ефективність навчання [12]. Подача матеріалу повинна бути організована так, щоб всі органи чуттів, які при цьому можуть бути задіяні, брали участь у навчанні.
Завдяки ІКТ ми можемо наочно представляти не тільки те, що можливо для безпосереднього сприйняття почуттями, але й те, що виражається абстрактними законами та моделями [4, 5].
Очевидно, що використання комп'ютерних технологій забезпечує оперативність, наочність і ємність інформації за короткий проміжок часу.
3. ДОСВІД ЗАСТОСУВАННЯ ПРОГРАМНО-ПЕДАГОГІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НА УРОКАХ ХІМІЇ З МЕТОЮ ФОРМУВАННЯ В УЧНІВ АБСТРАКТНОГО МИСЛЕННЯ
Відомо, що нині основним джерелом інформації є всесвітня мережа Інтернет та електронні носії (комп’ютерні програми ). Сучасні діти повинні отримувати повний обсяг знань з усіх предметів. Для цього використовую як традиційні форми і методи проведення уроків, так і програмні засоби навчання. Вони частково доповнюють матеріально-технічне забезпечення хімічного кабінету, дають змогу використати матеріал на певному етапі уроку, показати досліди в динаміці, повторити демонстрації, повторно звернутися до навчального матеріалу, візуалізувати досліди, які є небезпечними, дають можливість краще засвоїти поняття, що належать до розряду абстрактних, зрозуміти суть процесів та явищ, які не можна побачити, навіть, за допомогою найсильнішого мікроскопа.
Способи використання інформаційно-комунікаційних технологій різноманітні: робота всім класом і групами, парами або індивідуально. Вони обумовлені не тільки наявністю чи відсутністю достатньої кількості апаратних засобів, але й дидактичними цілями. У навчальному процесі вибір способу використання комп’ютера здійснюю в прямій залежності від дидактичної мети конкретного уроку.
Використовую інформаційні технології на різних етапах уроку:  перевірки домашнього завдання ; вивчення нового матеріалу; закріплення знань. Але найактуальнішим, для мене і моїх учнів, є застосування ППЗ під час вивчення нового матеріалу, де необхідно наочно представляти не тільки те, що можливо для безпосереднього сприйняття почуттями, але й те, що виражається абстрактними законами та моделями.
У своїй роботі я часто звертаюся до програмових засобів навчання. ППЗ —сучасний електронний мультимедійний підручник — це цілісна дидактична система, що заснована на використанні комп’ютерних технологій і засобів Інтернету і яка ставить за мету забезпечити навчання за індивідуальними і оптимальними навчальними програмами з керуванням процесу навчання.
Крім цього, ППЗ розроблені згідно з навчальними програмами, що затверджені Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України. Обсяг змісту навчального матеріалу та спосіб його подання повністю відповідає віковим психологічним і фізіологічним особливостям учнів та освітнім тенденціям.
Найчастіше, коли стоїть завдання організації колективної роботи з пошуку шляхів розв’язання завдань, постановки проблеми, організовую роботу класу за допомогою мультимедійного проектора. Такий підхід у ряді випадків виявляється більш продуктивним, ніж індивідуальна робота учнів з комп’ютером.
Наприклад, програмовий підручник „Хімія. 8-9 клас. Компілятор уроків” (видавництво "Мальва") та програмно-методичний комплекс «Хімія 9 клас» (видавництво «Контур плюс») використовую при вивченні хімії у 7, 8 та 9 класах. Перше – це бібліотека електронних наочностей, яка містить таблиці, колекції, моделі, портрети видатних учених, історичні довідки. Друге – це методичне забезпечення, яке містить електронний підручник, таблиці, електронні наочності, досліди, лабораторні та практичні роботи, тести.
Неоціненний внесок у формування розумової діяльності учнів, в тому числі абстрактно-логічного мислення, дає використання  програмно-методичного комплексу «Органічна хімія 10-11». Практика показує, що учні краще засвоюють важливі поняття, за умови поєднання традиційних форм навчання з інформаційно-комунікаційними технологіями (додаток 1).
Як приклад можна навести такий факт: під час вивчення теми «Рух електронів у атомі» на уроці хімії учням важко уявити просторову конфігурацію s-, p-, d i f-електронів, а також заповнення електронами атомних орбіталей.  Програма «Хімія. 9 кл.» щонайкраще дозволяє впоратися із цим складним завданням. А комп'ютерна програма «Органічна хімія 10-11» незамінна під час вивчення  одинарних, подвійних, потрійних зв'язків між атомами в молекулах органічних сполук, пояснення поняття «sp3-, sp2-, sp-гібридизація».
 Під час вивчення теми «Вуглеводні» в 11 класі, на перших уроках учні знайомляться з явищем ізомерії й основними правилами хімічної номенклатури. На традиційному уроці на дошці або в зошиті учні можуть розглянути не більш ніж 10 -15 різних речовин, та й то досить простих, а цей же урок із застосуванням ППЗ за той самий час дозволить побачити на екрані монітора кілька десятків досить складних прикладів.
Сучасне ППЗ містить у собі мультимедіа як особливий тип інформації, що поєднує в собі як традиційну статичну, візуальну (текст, графіка), так і динамічну інформацію різних типів (мовлення, музика, відеофрагменти, анімація тощо).
Для активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках можна подати навчальний матеріал у мультимедійній та інтерактивній формах, тобто у формі презентацій (за їх допомогою можна ілюструвати матеріал, а можна надавати учням можливість самостійно вивчати найважливіше). Часто учні самі залучаються до створення таких презентацій. Це дає їм можливість реалізувати себе на певному етапі вивчення матеріалу та розвиває як просторову уяву, так і логічне мислення.
Із власного педагогічного досвіду, викорис­тання інформаційно-комп'ютерних технологій на уроках хіміїї можу впевнено стверджувати, що:
•   покращується рівень самостійної роботи учнів;
•   створюються умови самореалізації та самоствердження учнів;
•   розширюється обсяг навчальної інформації;
•   збагачується власний досвід кожного учня;
•   активізується   навчально-пізнавальна   діяль­ність учнів;
•  краще засвоюються поняття, що належать до розряду абстрактних.
Учні з класу, в якому використовува­лись інформаційні та комп'ютерні технології, на­вчальний матеріал з теми засвоїли значно краще, ніж ті учні, на уроках яких комп'ютер не вико­ристовувався. Результати подано у таблиці та на діаграмі (додаток 2 ).
Отже, підвищення коефіцієнта якості знань, рівня навчальних досягнень і, відповідно, позитивне значення збагачення знань учнів доводить педагогічну ефективність застосування ППЗ на уроках хімії.

Висновки
Досвід застосування комп'ютерних технологій на уроках хімії в школі  стверджує, що для одержання високого навчального ефекту важливо їхнє систематичне використання, на всіх етапах уроків.
Для цього необхідний різноманітний асортимент педагогічних програмних засобів (ППЗ). Нові можливості використання ППЗ, дозволяють значно поліпшити навчально-виховний процес.
Педагогічні програмні засоби, які є частиною програмних засобів навчального призначення, забезпечують можливість використання сучасних методів роботи з інформацією, інтелектуалізацію навчальної діяльності.
Використання  педагогічних програмних засобів у навчанні хімії дає можливість:
1) індивідуалізувати і диференціювати процес навчання за рахунок можливості вивчення з індивідуальною швидкістю засвоєння матеріалу;
2) здійснювати контроль зі зворотним зв'язком, з діагностикою помилок і оцінкою результатів навчальної діяльності;
3) здійснювати самоконтроль і самокорекцію знань;
4) здійснювати тренування в процесі засвоєння навчального матеріалу і самопідготовку учнів;
5) візуалізувати навчальну інформацію за допомогою наочного представлення на екрані ЕОМ даного процесу, у тому числі схованого в реальному світі;
6) проводити лабораторні роботи в умовах імітації в комп'ютерній програмі реального чи досвіду експерименту;
7) формувати культуру навчальної діяльності.
Вдале  використання інноваційних технологій у поєднанні з традиційними методами навчання  підвищує інтерес учнів до вивчення хімії, зростає їх активність, посилює у них прагнення здобувати знання самостійно. На уроці створюється атмосфера співробітництва, розуміння і доброзичливості.
Отже, використання у навчальному процесі мультимедійних посібників за умов наявності комп’ютерного забезпечення створює сприятливі умови для розвитку пізнавального інтересу учнів, підвищення якості знань, урізноманітнення і насичення процесу навчання, істотно підвищує мотивацію, допомагає розкрити творчі здібності учнів.
Я вважаю, що за ПК — велике шкільне майбутнє. Можливо, уже незабаром ми використовуватимемо ПК так само масово, як сьогодні використовуємо, наприклад, калькулятор.

Немає коментарів:

Дописати коментар